Saturday, January 30, 2010

MAKKATUL MUKARRAMAH DAN ZIARAH

Jemaah KT 36 berkumpul di hadapan BURJ ABBAS jam 8.00 pagi. Hari ini kami akan di pandu untuk melaksanakan UMRAH pertama. Perjalanan ke MASJIDIL HARAM mengambil masa lebih kurang 40 minit kerana kami kumpulan kami mempunyai 450 ahli. Jauhnya 800 meter. Maktab kamilah yang paling jauh sekali diantara haji melalui MUASSASAH.

Tidak dapat ku bayangkan betapa gembiranya dihati kerana sebentar lagi AKU akan menatap KA'ABAH yang sangat dirindui.Kata Ustaz Hashim sebelum ini ada garisan untuk memudahkan jemaah memulakan TAWAF tetapi kini hanya lampu hijau sahaja!

Kami di pimpin oleh seorang MUTAWIF dalam rukun yang namanya TAWAF ini.Di pastikan agar setiap Jemaah mesti melepasi sudut HAJARUL ASWAD baru dikira selesai 1 pusingan. Doa juga dibaca di setiap pusingan.Dan begitulah seterusnya. Bagi SAIE jemaah bersendirian. Hampir masuk waktu zohor baru kami selesai bertahallul. Jauhnya rasa ketika hendak pulang ke maktab!

ZIARAH KE TEMPAT TEMPAT BERSEJARAH

Tabung haji /Muassasah menganjurkan ziarah disekitar MAKKAH. Diantaranya JABAL THUR, JABAL NUR, ARAFAH, MINA, MIUZDALIFAH, JARAANAH, PERKUBURAN MUALLA MASJID KUCING DAN MAULID RASUL

JABAL THUR






No comments:

Post a Comment