Tuesday, January 11, 2011

MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH

Assalamualaikum wbr.

Sebelum bercerita tentang lawatan kami ke MELAKA pada 21 hingga 24 Disember 2010 mari sama sama kita renungi TAZKIRAH daripada kelas yang AKU hadiri.

Kata Ustaz, syaitan sentiasa mencari peluang untuk menyesat Umat Islam sehinggalah ketika kita akan bertemu dengan kematian. Walaupun malaikat duduk dihujung kaki tempat mulanya roh keluar dan dihujung kepala sehingga roh keluar, syaitan masih mengganggu kita disebelah kiri dan kanan.Yang di kanan rupa ayah kita mengatakan yahudilah yang benar. Di kiri pula menyerupai ibu kita mengatakan nasranilah yang benar. Bagaimanakah carnya agar kita kenal penyamaran syaitan itu?

Maklum Ustaz, pertama jangan sekali kali menderhaka kepada kedua ibu bapa. Mohonlah keampunan daripada mereka sekiranya mereka masih ada. Buatlah kebajikan atas mereka jikalau mereka telah tiada.

Kedua,jangan menyebarkan fitnah dan yang ketiga jangan mendustakan perintah ALLAH. Sambung ustaz, bertaubatlah kepada ALLAH dan semoga dosa kita yang lepas di ampuni NYA.

Suani memang bercadang untuk membawa anak anak 'berjalan' semasa cuti sekolah. Memandangkan beliau akan berkursus di MELAKA, maka beliau membawa kami ke sana.

Anak anak merancang itinerary lawatan. Mereka mahukan kelainan. Jadi digabungkan diantara tempat menarik dan bersejarah ( yang telah dilawati) dan yang belum pernah kami lawati. Bermula dengan Taman Mini Malaysia & Asean, Muzium Lebah, Taman Buaya, Melaka River Cruise, Perkampungan Portuguese, Dusun Datok Murad, Taman Seribu Bunga, Produk Bekas Banduan, Perigi Raja (Perigi Hang Li Po) Bangunan Pengishtiharan Kemerdekaan, Stadtyus, Fortress, Pelbagai Muzium, Istana Melaka, Bangunan Baba & Nyoya.

Enjoy the photos!





RUMAH PERLIS



RUMAH PULAU PINANG





RUMAH KEDAH






RUMAH SELANGOR








KIRI RUMAH IBU & KANAN BAHAGIAN DAPUR


LOTENG






























TAMAN MINI ASEAN
























MUZIUM LEBAH














TAMAN BUAYA
















Masuk saja ke dalam taman yang menariknya terdapat miniature yang KU namakan WINDOW OF PENINSULAR MALAYSIA.
Ini lah bangunannya!



















Kami hampir selesai di Taman Buaya apabila suami menelefon minta tunggu beliau di Hospital Besar Melaka kerana beliau ziarah sahabat yang sakit.

Let's share if You have seen or heard of this!



Malam ,selepas dinner kami menyelusuri Sungai Melaka dengan Melaka River Night Cruise dari Taman Rempah. Perjalanan selama 40 minit itu menyaksikan balikan cahaya di Kampung Morten hingga ke Bandar Hilir rasanya.










































Begitulah berakhirnya hari pertama kami!

No comments:

Post a Comment