Saturday, April 4, 2009

MENGAPA MENAMBIN MINANG

Itulah yang terlintas disudut hati ketika adik ku Raihan bertanya nama blog ini!

Moyang perempuan disebelah datukku yang bernama Sharifah berasal dari sebuah desa terpencil di Mendailing Julu yang bernama Menambin. Malangnya generasi kedua hingga sekarang iaitu generai ke enam tidak mengetahui nama penuhnya. Yang di ketahui dia mempunyai seorang adik bernama Mohd Taib. Disamping itu daripada seorang Mak Tua di ketahui Sharifah mempunyai seorang adik yang wajahnya seiras.

Sejak sekian lama mengingatkan bahawa moyang lelaki disebelah ayahku, Haji Basir bin Othman ,berasal dari Bilah. Hanya pada bulan Mac 2009 baru ku ketahui yang beliau berasal dari Menambin!Ibu sendiri yang memberitahu. Maklumat ini juga di sahkan oleh sepupu Mohd Nasir bin Othman yang dimaklumkan oleh ibunya Hindun binti Hasanuddin. Cuma yang tidak di ketahui samada dari desa Menambin yang sama atau desa yang lain di Daerah Menambin. Moyang ku hanyalah orang yang mendatang di Bilah dan berkahwin dengan Hajah Aishah binti Hitam.

Anak2 mereka ialah , Hasanuddin (Kasanuddin), Fatimah, Mahiddin, Fatmah(Temah), Bahriah dan beberapa orang lagi.

Mengapa pula Minang?

Moyang ku Sharifah telah di pinang oleh seorang peniaga dari Minangkabau yang bernama Raja Bangun. Setelah berkahwin mereka tinggal di Rumah Gadang di Pagaruyung. Raja Bangun meninggal dunia dalam tahun 1908 (dianggarkan). Beliau mempunyai 4 orang anak itu Siti Maryam, Abdul Rahman, Abdul Latif dan Daemah.

Kelak akan ku catatkan pengalaman ku dalam 'PENCARIAN YANG BELUM BERAKHIR' untuk menjejaki salsilah dari sebelah moyang ku Sharifah dan Raja Bangun. Adalah menjadi harapan agar sesiapa yang membacanya dan ada maklumat untuk di kongsi bersama...

2 comments:

  1. Bukan Menambin bu...tapi Manambin. Saya sendiri kelahiran desa Manambin.

    Salam kenal.

    ReplyDelete
  2. Hello,

    You are a gorgeous lady with a cutie pie grandaughter.

    ReplyDelete